Elfuserált reklám

Nem olyan régen történt velem egy olyan eset, amit szerintem minden IT-re fogékony személy át fog érezni.

Jómagam elég sokat ülök a számítógépem elött. Mondhatni ott élem az életem elég jelentős részét. Mondjuk úgy, hogy szinte minden nap 3-5 ótár töltök bitvadászattal. Kommunikációs tevékenységem elég jelentős része folyik e-mail-ezés formájában. Pontosan sohasem elemeztem még ki, ám úgy hasra azt mondanám, hogy közel fele a társadalmi érintkezésemnek ezen a csatornán zajlik.
Nem csoda hát, hogy az engem elérni kívánó reklámok, kérések és a többi hamar ráállt arra, hogy itt szlítson meg. Cégvezetőként azon sem csodálkozom, hogy rengeteg szponzorációt kérő segélyszervezet, versenyszervező és más igényekkel előálló idegen is itt teszi meg - egyébként könnyen - visszautasítható ajánlatát.
Gondolom, nem lepek meg azzal sem senkit, hogy komoly rutinra tettem szert abban, hogy felismerjem ezeket a leveleket és már a címsoruk, vagy első pár mondatuk után felismerjem a nem kívánatos tartalmukat és kitöröljem őket az inbox-omból.

Ennyi előszó után rátérek a konkrét esetre. Nem olyan résgen feleresett egy cég azzal a szándékkal, hogy támogassuk egy fiatalok számára megrendezendő számítástechnikai versenyüket. Valamilyen zavaros oknál fogva valahogy végig is olvastam a levelüket és egy-két percre elméláztam azon, hogy az ifjúság fejlődésébe szívesen fektetnék. Tehát tulajdonképpen megfogott a körlevél. A téma érdekes volt és rá is értem ennyi kis kitérőre. Így a levél nem végezte azonnal a kukában.
Ekkor történt azonban egy érdekes dolog. A körlevelet kiküldő szerver kézbesített nekem egy másik levelet néhány perc múlva, melyben az egyik listatag kérte, hogy vegyék ki a levelező listából.

Meglepődtem. Vajon miért kaptam én ezt meg?

Ekkor még nem tulajdonítottam nagyobb figyelmet a dologra, mert azt mondtam, biztosan csak valami tévedésről van szó.

Aztán beindult a dolog. Egyre több levelet kaptam a körlevél szervertől. Szinte mindenki a leiratkozást szorgalmazta. A hangulat egyre feszültebb lett, mivel minden listatag megkapta mindegyik leiratkozási kérést. Ekkor már vagy száz levelet kaptam és kapott minden listatag.
Vegyünk néhány példát:

" Nem kérek több ilyen levelet!!
Mindenki töröljön!!!!
" (2012.04.12. 20:28)

" kezd tele lenni a tököm ezzel szakiskolával… " (2012.04.12. 20:33)

Hát igen és ezek csak igen egyszerű, nyomdafestéket tűrő hozzászólások voltak.Nem kevés jóval durvább megnyilatkozás is érkezett.
Néhány ember ekkor már kezdett ideges lenni és keményebb megnyilatkozásokat is tett.

" Na és nekünk mi közünk hozzá? Szórakozzanak mással! " (2012.04.12. 20:41)

Illetve volt, aki jogi lépéseket fontolgatott:

" Tisztelt Cím!

Ilyen és ehhez hasonló emaileket kapok tömegével az elmúlt egy órában! Kérem tegyenek valamit, mert ellenkező esetben jogi lépéseket kezdeményezek az email címem jogosulatlan használata miatt!

Köszönettel ... " (2012.04.12. 21:42)

...

és ez így zajlott egész éjszaka.
Mi is történt? Hát az, hogy a körlevélszerver beállítását végző adminisztrátor nem a megszokott körlevélnek megfelelő beállítást eszközölte a rendszeren, hanem egy levelelzőlistáét. Ez azt jelenti, hogy a listatagok mindegyike erre a címre megírja a levelét, beküldi a listára és az továbbítja a tagoknak. Ez egy zárt körben, bevett gyakorlat lehet, ám egy körlevél küldésnél szarvas hiba. Ez esetben igyanis mindenki, aki válaszol a levélre, mindenkinek elküldésre kerül.

Vegyünk ehez egy jó példát:
Az egyik körlevél lista tag megunta a tömeges levéláradatot és kitiltotta a lista forráscíméről érkező levelelekt. Ezt meg is írta a listának:

" Tisztelt Cím!

Az Önök email címét rendszerünkben tiltó listára tettük, és egyben kérem, hogy email címünket töröljék a címlistájukból!

Köszönettel: ... " (2012.04.12. 22:27)

Ez idáig rendben is van, ám a beállítást követően a fogadó mail szervere a kitiltott címnek küldött egy választ, miszerint Ő ezek után nem fogadja az érintett címről érkező leveleket. Ez még mindíg rendben lenne, ám mivel ez is a listára érkezett az eredeti címzett e-mail címéről, így azt is kiküldte minden címzettnek. Tehát ettől kezdve mindenki kettő levelet egy-egy hozzászóláskor. Egyet a hozzászólótól. egyet pedig a kitiltótól.
És akkor még nem volt vége a dolognak. Az egyik listatag szabadságon volt, így Ő - gondolom a cégpolicy miatt minden hozzá érkezett levélre kldött egy eligazító választ az alábbi tartalommal:

" Kedves levélíró!

2012. február 4 és május 1 között kéthetente olvasom elektronikus leveleimet. ... Kft-t érintő ügyekben kérem keresse ... (e-mail: ..., telefon: ...).

Köszönettel ... "

Nos, mivel ez a felhasználó is minden levélre ezt küldte ki, így minden a listától érkező levélre ezt a választ visszaküldte a listának, ami pedig továbbította minden listatagnak. Így minden hozzászólás további e-mail őrületet indított el. Elvileg ezek a rendszerek egymásal is el tudtak volna levelezni olyan módon, hogy mi gyanútlan nézelődők csak kapjuk a tonnányi levelet. Hála a égnek ezt az "örökmozgót" az inteligensebb levelezők észreveszik és megállítják. Így az én levelezőm sem csrdult túl. Ám így is reggelre több ezer levelet kaptam.

Elképzeltem azt a felhasználót, akinek az okos telefonjára érkeznek az e-mail-ek.

Vajon Ő hogy aludt?

Gondolom nem lehetett nyugodt álma. Nem csoda, hogy hajnalra már elborultak a hangulat. Egyre kevésbé tolerálták a spam áradatot a listatagok. Egyre többen kezdték el firtatni, hogy honnan is kerültek ezek a címek a listába? Ki adott engedélyt arra, hogy nekik kéretlen leveleket küldjenek?

Ez a kérdés pedig ettől kezdődően jogi kérdés is a kellemetlenségeken felül.

2002. januárjában lépett hatályba az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. CVIII. törvény, amely megteremtette a kéretlen üzleti célú levelek (spam-ek) jogi szabályozását. Ezt a törvényt többször is módosították, illetve kiegészítették.

Az érintett témában ezek alapján több megállapítás is megállapítható, ami a lista birtokosát és a kiküldött reklám tulajdonosát is elmarasztalhatja. A törvény ételmében 500-500e Ft bírság lenne kiszabható.

No, de mit is tanultunk ebből? Hogyan készítsünk körlevél rendszert:

  1. Ha körlevél szervert konfigurálsz, mindíg úgy állítsd be, hogy ne lehessen mindenhonnan feltölteni rá körlevéltartalmat. Fail safe hozzáállás.
  2. Ha körlevelet küldesz, legyen benne egy leiratkozási link.
  3. A tagokat gondosan válogasd meg és előzőleg kérd a hozzájárulásukat, hogy levelet küldhess nekik.

És egy-két praktikus tanács utoljára:

  1. A címlistádat oszd el több kicsi, 100 címet nem maghaladó méretű listára és ütemezetten küld ki a leveleket, hogy ne tömítsd el a csatornákat, illetve, hogy a spamfigyelő rendszerek ne vegyenek tiltólistára.
  2.  Ha körlevelet küldesz azonos címzetti körnek, gondosan válaszd ki, mi az üzeneted, azt tömören fogalmazd meg és ha érdekli az olvasót, akkor adj egy linekt, ahol a részleteket megnézhet. Így elkerülheted, hogy a nagy méretű leveled miatt szitkozódjon a címzett.
  3. Ne küldj túl gyakran körlevelet, mert spamlistára kerülsz majd, de legalább is idegesítő lehet.

Persze ez az összeg lehet, hogy nem volna elriasztó, ám egy biztos, az érintett szakiskola a törvényi elmarasztalhatóságán túl elvesztette a potenciális támogatóinak a körét is. Erősen kétlem ugyanis, hogy bármaly alaposan megszórt listatag valaha is fogja támogatni az érintett intézményt.

No de nem szeretném, ha negatív hangulattal záródna a blogbejegyzésem, így utolsó idézetem egy kötél idegzetű és szórakoztató hozzászólval szeretném zárni. Ő az, aki 6200 levél után isképes volt megőrizni humorérzékét:

" Engem ne töröljenek! Tök jó ez a lista! " (2012.04.13. 06:20)

Tartalomátvétel

©2023 ANT Kft. | Minden jog fenntartva | Utolsó módosítás: 2022