"Big Data" kockázat?

 Az alapprobléma, - miszerint is a sok adat mit is jelent majd - 3-4 éve állt össze először a fejemben. Ennek nézzük most egy vetületét.

Az irány onnan indult, hogy egy barátom felhívott, hogy valamiért kapott egy meghívót valamelyik közösségi portálra és ott Őt már mint ismert - rokonokkal, barátokkal stb. - felszerelkezett felhasználót köszöntötte ez az oldal.

Elgondolkozott ezen, felhívott, hogy beszéljünk erről kicsit.

Hogyan is van az, hogy Ő egy "klubnak" nem tagja, de mikor a belépési nyilatkozatát megkapja, már minden adata ki van töltve.

Gondolkodtunk, hogy honnan is szerezhette ez a "nagy tesó" az adatokat. Nem volt olyan nehéz rájönni, hogy ez bizony nem is olyan problémás feladat. Feltártuk, hogy ez a meghívás nem az első ilyen irányú megkeresés volt erre a portálra. Tehát más felhasználóktól is vezetett hozzá út. Azonos e-mail címre érkeztek azok a megkeresések, tehát a portálmotor számára a felhasználó összekapcsolása könnyen mehetett. Ha elképzeljük, hogy 3-4, vagy akár több ember is meghívta Őt, akkor könnyen belátható, hogy bár Ő még nem reagált egyikre sem, de a baráti és ismerősi köre már jól fel lehetett mérve. Ha kicsit globálisabban gondolkodunk, akkor azt is könnyű belátni, hogy egy ismerős ismerőse, aki egy másik ismerős ismerőse is egyben, valószinűleg a fent említett barátomnak is ismerőse. Ezt a valószínűséget pedig további barátok közös kapcsolatai tovább fokozzák.

Ezt a szituációt pedig az a helyzet sem zárja ki, hogyha az érintett "közös ismerős" szintén nem regisztrált felhasználó, csak Ő is meghívást kapott.

Tehát simán belátható az, hogy két nem regisztrált felhasználó viszonya egymással akkor is feltárható, ha egyikük sem tagja a közösségi oldalnak.

 

No, ez már érdekesebb dolog. Kevesen gondolunk bele, hogy hiperaktív ismerőseink minket a közösségbe hívó bitbekiáltott lenyomatain keresztül is elérhetővé, megismerhetővé válhatunk.

Egy-egy ilyen internetfüggő ismerős a környezetében élők közti HUB-ként működve fröcsköli szét égnek-világnak kapcsolati hálónk legrejtettebb titkait.

Tudom sokan arra gondolnak, hogy ez a paranoia egy beteges dolog tőlem, hiszen: OK, nagy dolog... és akkor mi van, ha kiderül, hogy ismerem a Pityut?

Hát akkor nincsen semmi. Elfogadom, hogy az emberi populáció elég nagy része nem foglalkozik azzal, hogy információk jelennek meg róla és ahhoz olyanok is hozzájuthatnak, akiknek semmi köze mindehez. Nem tudom... Ez azért már elgondolkodtató...

Kicsit játsszunk hát a fantáziánkkal, hátha sikerül megvilágítanom a magukat nyugodtan pellengérre állítók előtt is az ügy átgondolandóságát.

Előre leszögezem, az alább leírtak a képzelet szüleményei, annak a valósággal való bármilyen kapcsolata pusztán a véletlen műve lehet.

No, akkor vájjunk bele a mesék világába:

Képzeljük el, hogy a fent említett ismerőst meghívó felhasználók mindegyike lelkes "virtuálexibicionista". Értem ezalatt azt, hogy a közösségi portál regisztrációjánál felkínált személyiségjegyeiket, életkorukat, nemüket, érdeklődési köreiket, hobbijukat stb. lelkesen kitöltik. Így a nagyérdemű érdeklődő tudomást szerezhet arról, hogy mindegyikűk tagja a Cicabajusz Pödörítők Apassapusztai Egyesületének. Nos ez az ismerősömet megismerni vágyó idegenek számára is hordoz egy olyan információt, hogy nagy valószínűséggel a barátom sem viseltetik semlegesen e mindig láb alatt lévő háziállatokkal kapcsolatban. Tehát máris van egy plusz sejtésünk a ma még inkognitóban élő barátunkról.

Nem is beszélve a többi összevethető dologról.

Egy kis interrupt a történetbe:

Ha valaki most azt gondolja, hogy arra próbálom sarkallni az olvasót, hogy elszigetelve éljen az emberektől - intim viszonyainak megtartása érdekében, - az téved. Igazából írásom lényege nem a társadalmi elhidegülés fokozása, hanem a kialakult új társadalmi szintérnek - az internet virtuális valóságának - tudatos megélésére és felelősségteljes kezelésére való figyelemfelhívás.

No de vissza a fantázia szülte történethez.

A barátunk tehát bármennyire el kívánt is bújni a virtuális társadalom szinpada elől, már nem tehette. Így hát felregisztrált az oldalra és maga döntötte el, mit árul el magáról és mit nem.

Ahogy a portál tartalmát és szolgáltatásait böngészte, ráéberdt, hogy a rendszerben rengeteg csodálatos lehetőség áll rendelkezésre. Így saját levelezőrendszer, naptárfunkció, profi keresőmotor és még megannyi boldogító szolgáltatás.

Regisztrált hát ezekre is és boldog felhasználóvá vált. Levelezett a fent már emlegetett ismerőseivel, böngészett az interneten, sikereit fokozva e szolgáltató keresőmotorjának használatával.

Amikor belépett a levelezőrendszerébe, mindíg látta, hogy milyen új termékeket ajánlanak neki. Fel sem tűnt, hogy pontosan eltalálták, hogy neki a macskaszőr eltávolító hengerre nagy szüksége lehet. Esetleg egy új cicakefe is jól jöhetne.

Aztán most, hogy közelg a karácsony, ajándékvásárlásra adta a fejét. Elfoglalt ember lévén első útja a feleségének veendő új Dolce & Gabbana kollekció megtalálására irányult, így a keresőmotorba már gépelte is a nevet.

- Megy ez... már meg is van. - gondolta, mikor a gyártó remekei között keresgélt. A felesége, aki imádja a meglepetéseket közben éppen benyitott a dolgozószobájába. Izgatottan csukta le a kereső ablakát. Nem akarta, hogy fuccsba menjen a meglepetés ereje. Hála az égnek a neje nem vett észre semmit.

- Huhh, - futott át a fején - még épp jókor. Ha észrevette volna, már nem volna értelme ennyi pénz elkölteni erre a meglepetésre.

Megvette.

És jött a karácsony... Barátunk a kollekció legdrágább darabjainak csodálatosan becsomagolt díszdobozait nyújtotta át a nejének. Ő pedig ahogy átvette a csomagot, megjegyezte: - hát szívem, gondolom ez a D@G-től rendelt ajándék ugye?

Barátom teljesen paff volt. Várta a csomagolást követő döbbenetet, örömet a kedves arcon, ám annak hült helye.

Mi is történhetett?

A helyzet az, hogy a fent már oly sokat emlegetett szolgáltató, felmérve, hogy mikre keresett rá hősünk, mivel kapcsolatban levelezett, (azaz a virtuális világban mit csinált,) rengeteg reklámmal és Őt érdeklő cikkek linkjeivel, képeivel lepte meg mindahányszor csak a levelezőjébe, vagy a közösségi portál oldalára belépett. Ez pedig a kedves hölgy figyelmét nem kerülte el.

Hát ennyit egy ártatlan információ sújáról a kisember életében. Egy pici örömöt elvett tőle a virtuális világ.

Lehet, hogy a történet nem elég plasztikus, de remélem telán mégiscsak érthető.

Aki kicsit szeretne belelátni barátainak, ismerőseinek a világába, ma már nem csak a gesztusai alapján, hanem akár egy ingyenes levelezörendszer, vagy közösségi oldal jobb oldalán megtalálható reklámok tartalma alapján is információt szerezhetnek róluk. Ha pl. rengeteg partnerkereső oldal reklámja jelenik meg ott, akkor tudhatod, hogy partnert keres, vagy ha fittnesz termek reklámját látod, tudod, hogy végre tervezi a tespedésből való kiszállást.

Ne feledjük, mindenkinek vannak intim részletek az életében, amit nem szeretnénk a világ tudomására hozni. 

No de vissza a szakmához. A mai egyik legnagyobb hype a "BIG DATA".

Ez a gyakolatban azt jelenti, hogy óriási mennyiségben állítunk elő adatokat, ám ezek gyűjtése önmagában nem ér semmit. Ha azonban ebből a nagy halomból sikerül struktúrált adtbázist csinálni, akkor az már értelmezhető és elemezhetővé válik. Ezt az informatikai cégek a siker és az előrehaladás fő kritériumának nevezik, ám ha az rólunk, mint személyről szól, akár komoly - vagy csak kellemetlen - személyi kockázatot is hordozhat.

Figyeljünk hát, hogy az egyre globalizáltabb szolgáltatások, egyre több adatot állítanak elő rólunk és azok struktúrál tárolásával igen komoly ismeretanyag gyűjthető be rólunk. Ez pedig nem csak előnyöket rejthet.

Tartalomátvétel

©2009 ANT Kft. | Minden jog fenntartva | Utolsó módosítás:2014.09.18.

by: EOX Kft.