Üzletmenet folytonosság tervezés (BCP - DRP)

A vállalat működése, prosperitásának fenntartása nagyban függ az üzleti folyamatokat támogató IT infrastruktúra rendelkezésre állásától. Természetesen mindenki törekszik ezen rendszereinek működését biztosítani, de fel kell készülni azon esetekre is ha ez belső vagy külső körülmény hatására mégsem tartható fenn a normál munkamenet szerint.

Az ilyen jellegű katasztrófa események két folyamatot kell, hogy elindítsanak. Egyrészről a kiesett erőforrások visszaállítását (DRP), másrészről a kiesett erőforrások nélküli minimális funkcionalitást biztosító üzleti működést.

A BCP és a DRP az alábbiak szerint viszonyul egymáshoz:

A DRP minden esetben elindul ha valamely, üzleti folyamatot támogató erőforrás kiesik. A BCP viszont csak akkor indul el, ha az erőforrás várható visszaállítási ideje meghaladja a maximálisan tolerálható kiesési időt. Ha ezen belül vissza lehet állítani az erőforrást akkor nincs szükség a BCP aktiválására hiszen az üzleti terület tolerálja a kiesést. Függetlenül attól, hogy aktiválódik e a BCP terv a két területnek szorosan együtt kell működnie. Ezért javasolt a két rendszert nem különválasztva megvalósítani attól függetlenül, hogy a BCP és a DRP menedszment a szervezet szintjén gyakran elkülönül.

A BCP és a DRP alapja a megfelelően elvégzett Üzleti hatáselemzés (BIA) illetve Kockázatelemzés. Ezek szolgáltatják ugyanis többek között a releváns erőforrások, releváns fenyegetések listáját, illetve a  maximálisan tolerálható kiesési időt is.

Megvalósítás szakaszai:

  1.  Előkészítés
  • Üzleti hatáselemzés (BIA)
  • Kockázatelemzés
  • Releváns üzleti folyamatok kiválasztása
  • Releváns erőforrások kiválasztása
  1. Üzletmenet folytonosság tervezés
  • Üzletmenet folytonossági stratégia kialakítása
  • Keretszabályzat kialakítása
  • Aktiválási kézikönyvek elkészítése (BCP - DRP)
  • Cselekvési tervek elkészítése (BCP - DRP)
  1. Tesztelés
  • Cselekvési tervek közös tesztje
  • Teszttapasztalatok beépítése

Eredménytermékek:

  • Üzleti folyamat adatlapok
  • IT rendszer áttekintő
  • IT szolgáltatáskatalógus
  • Releváns támogató erőforrások listája
  • Adatvagyon leltár
  • Kockázatelemzési jelentés
  • Kockázatkezelési javaslatok
  • Üzleti hatáselemzés
  • Üzletmenet folytonossági stratégia
  • Üzletmenet folytonossági keretszabályzat
  • Aktiválási kézikönyvek
  • Cselekvési tervek

 

Tartalomátvétel

©2023 ANT Kft. | Minden jog fenntartva | Utolsó módosítás: 2022